mandag 7. desember 2009

2. Søndag i advent og kreative barn

Nå går det jammen fort mot jul. Andre lys ble tent i går og vi er allerede snart halvveis inn i adventtiden. Hjelp, som tiden går. Har fått laget litt julegaver men er fortsatt ikke i mål. Målet mitt hvert år er at de fleste julegavene skal være hjemmelaget. Jeg liker også praktiske gaver, feks. votter, luer, skjerf, lego/polly-poser og diverse småsaker. Mine barn vet jeg setter pris på slike ting, men om alle gjør det er en annen sak. Føler at unger i dag er fryktelig utakknemlige. De får og får. På enkelte barnerom flyter det med leker og "stæsj". Dette blir det ikke kreative barn av! Barn blir kreative av å ha få, men ordentlige, leker. Har barna mange leker, vil de bare vandre fra en ting til en annen. Barnet vil som regel ikke sette seg ned og leke lenge med en spesiell leke. De blir "stressa". Har du derimot få leker vil barnet ta seg tid til å leke med dette og være kreativ i sin lek. Dette er i alle fall min filosofi. Mine barn har aldri hatt rom fulle av leker og jeg har heller aldri vært den som har handlet masse leker til dem. Min mamma vil nok si at de har mye, men ikke i forhold til mange andre. Tiden har jo forandret seg fra hun, og jeg, var barn og våre "mengder" med leker.....

Tips: Har du mange leker på barnerommet: Rydd bort noen leker og ta det fram igjen etter en stund. Ta da bort noe annet. Barnet vil da mest sannsynlig synes de "nye" lekene er spennende å leke med igjen.

I går var det den store pepperkakebakedagen her hos oss. Ungene fikk hver sin kakeform i adventskalenderen og da måtte vi jo selvfølgelig bake. Egentlig er jeg ikke så veldig glad i disse kakene, men oppskriften vi brukte i år var helt fantastisk. Tror jammen jeg har blitt glad i pepperkaker....





....og jammen får vi ikke slått av en prat med bestefar.....



Dagens lille tips:
Tja, i disse "København-dager" må det vel bli å ha en reste-middag-dag i uka. Kanskje på torsdag..?! Før var jeg nok èn som kastet litt for mye mat, særlig middagsmat. Nå derimot samler jeg opp rester gjennom uka. Som regel har vi alltid noen igjen etter middagen. På slutten av uka (ikke fredag, da er det ekstra deilig middag på kvelden), spiser vi gjerne litt forskjellig mat. Ett godt miljø-og økonomi-tips!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar