søndag 29. november 2009

1. advent

Dette har vært en koselig helg...og ennå er den ikke over.
Vi har pyntet litt i huset, hatt middagsgjester på pinnekjøtt og hjemmelaga pølser (nydelig) og vi har begynt å henge opp pakker til adventskalenderen. Jeg begynner å kjenne jule-kriblingen til ungene...og meg selv da....
Jeg har også fått muligheten til å være litt kreativ på syfronten i helgen. Eldste-jenta har hatt en kåpe hengende i garderoben i snart 2 år. Den har ikke falt i smak for henne og derfor har den vært så og så ubrukt. Hva gjør man med slikt?
...Jo, da klipper man den av og syr på pyntebånd.
Jeg ble fornøyd....og ikke minst....hun ble fornøyd. Hun fikk en ny jakke, og jeg fikk utfolde meg!















Med 3 barn i huset, èn på 2 år, og 72 pakker, har jeg sett på adventskalenderen i år som en stor utfordring. Å henge de "vanlige" kalenderne på veggen vil ikke fungere fordi minstemann vil ribbe dem første dagen. Jeg fant da ut at jeg kunne henge pakkene mellom stua og spisestua. Ungene må stå på stol for å hente dem, men det får stå sin prøve. Faktisk så ble det litt kult.




Jeg har også fått pyntet litt på bordene til advent. Kjøpte meg to svibler som jeg satte i to tekopper. Mosen er fra skogsturen tidligere i høst. Jeg bruker ofte kjøkkenhåndkler til duker. Du får jo kjøpt så mange fine.
Kreativiteten lenge leve!




Dagens gjenbrukstips:
Etter smultringbakingen var det jo igjen endel smult i gryta. Når smultet hadde blitt kaldt, helt jeg det i et tomt yoghurt-beger og fylte på med solsikkefrø. Stakk en pinne ned og festet på hyssing.
Voila; fuglemat.


2 kommentarer:

  1. Tusen takk for en kjempe god julemiddag i går, de hjemmelagde pølsene var veldig gode. Julekalenderen til ungene ble bra, den ser i grunn enda bedre ut i virkeligheten enn på bildene :-)

    SvarSlett
  2. Helgen går alt for fort.. Men selvfølgelig - takk for middagen på fredag ;-)

    SvarSlett