torsdag 19. november 2009

Siden sist...

Nå er det noen dager siden jeg har vært engasjert på blogge-fronten. For å være ærlig har dagene bare flydd avgårde.... aktiviteter og avtaler som skal følges....
Likevel har det jo blitt tid til litt håndarbeids-syslerier. Har begynt å tenke seriøst på julegaver. Hva kan jeg lage og gi bort...?


Her ser du to julegaver. Oppi disse skal det ligge en liten gave av det som står beskrevet på framsiden av posen. Det blir "snurpe-snor" på toppen slik at tingene ikke faller ut. Ser du det rutete stoffet øverst på den røde posen? Det er de gamle kjøkkengardinene til oldeforeldra til ungene.
Gjenbruk...?  Så absolutt!

Hva gir man i gave til de som har levd noen år og har alt? Dette er like vanskelig hver gang. Nå har det vært mine svigerforeldre jeg har prøvd å finne på noe til. Er veldig tilhenger av praktiske og evt. spiselig gaver. Jeg valgte å strikke et par ullsokker til hver av dem Svigermor er glad i øl, derfor 6-pack til henne. Svigerfar er glad i rødvin, derfor ble det en flaske på ham. I tillegg baket jeg hvite kakemenn, som ble formet til runde kjeks, pakket inn i kremmerhus. En gammel skoeske ble kledd med avispapir og fungerte godt som gavepakke. Man tager det man haver!



Siden været har vært ymse de siste dagene, har det fristet med suppe. Lagde en god grønnsakssuppe her om dagen. Den bestod av kålrabi, gulrøtter og poteter (kjøpt direkte av bonden i distriktet), pølser, løk og løpstikke (fått fra hagen til ei god venninne). Suppa er det mest fantastiske jeg har smakt på lenge. Masse smak og gode grønnsaker. Smaker jo ekstra godt når du vet at mange av råvarerene kommer fra området og at du faktisk har laget den selv. Og godt har vi av det ôg.....



Etterpå smakte det godt med kaffi og hjemmebaka muffins fra mamma.
Fatet er kjøpt i Sverige på en bruktbutikk. Fantastisk fint! Synes nå jeg.



I helga skal vi på hytta og lage pølser sammen med mine to søsken. Vi har hatt denne tradisjonen i mange år, dette tror jeg må være 10. gangen. Tarmer må bestilles hos kjøpmannen og kjøtt må kjøpes inn. Ingen oppskrift blir brukt så pølsene har ulik smak fra år til år. Dette er en kjempe koselig tradisjon som vi har klart å holde ved like. Ettersom det har kommet unger til etter hvert, blir også de med. De synes det er veldig moro å fylle kjøtt i tarmer....grisete....., men det er vel halve moroa.
Lover å vise bilder fra helgeturen......

Andre prosjekter i helga; Strikke ferdig dette reste-skjerfet.

Strikkes i enkel perlestrikk uten noe system i striper og farger. Kalde vinterdager trenger litt farge!



1 kommentar: